REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI DE LLAR D’INFANTS Art.1 És objecte d’aquest reglament la regulació de la prestació del servei públic municipal de llar d’infants, per a infants de 4 mesos a 3 anys. Art.2 L’activitat pròpia del servei de llar infants és assumida per l’Ajuntament de Ripollet com a servei propi, prèvia tramitació de l’expedient d’establiment oportú i d’acord amb l’article 25 de la llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les beses del règim local de Catalunya. Art. 3 El servei de Llar d’Infants es prestarà als equipaments municipals situats al carrer Magallanes 33 i Avda. Catalunya 14, sense perjudici que es pugui veure ampliat mitjançant l’ampliació de les Llars existents o creació en altres emplaçaments. Art.4 El servei municipal de llar infants es prestarà en regim de lliure concurrència i sota la forma de gestió indirecta i serà adjudicat mitjançant el procediment en cada moment previst per la legislació vigent. Art.5 Les prestacions que es donaran a través del servei seran les pròpies d’una llar d’infants, és a dir, d’estada de nens i nenes de 4 mesos a 3 anys, durant les hores en les què el centre resti obert, així com l’atenció educativa apropiada a infants d’aquesta edat, d’acord amb la normativa aplicable i amb les determinacions que en cada cas s’especifiqui. Art. 6 Tindran la condició d’usuaris els infants que assisteixin a la Llar d’infants, així com els pares i mares i/o tutors/res d’aquests. Art. 7 Són drets dels usuaris: a) Rebre correctament i continuadament el servei. b) Comptar amb unes instal·lacions segures i higièniques. c) Comptar amb l’atenció de personal preparat per prestar el servei. d) Rebre la informació necessària sobre les qüestions del servei. Art. 8 Són obligacions dels usuaris: a) Atendre les indicacions dels treballadors dels centres. b) Abonar el preu públic que correspongui per la prestació del servei. c) Complir i acceptar el reglament de règim intern del servei i normes de funcionament vigents per a cada curs escolar. d) Tenir cura de les instal·lacions i material pedagògic del centre. e) Mantenir la higiene adequada dels seus infants. f) No portar l’infant a la Llar d’Infants en cas que pateixi malalties contagioses. En aquest cas la família ha de comunicar aquest fet a la direcció del centre. Art.9 Per tal d’accedir al servei de llar d’infants, caldrà estar-hi matriculat/da, seguint la normativa que estableix el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, per a cada curs escolar. Totes les famílies que acceptin la plaça escolar que se’ls ofereix, hauran de signar un full de matrícula, on hi haurà una relació de condicions d’acceptació de la plaça escolar, i que són: -Pagament del cost mensual establert. -Pagament d’altres serveis complementaris sol·licitats -Assistència regular al centre. -Condicions de baixa del centre. S’entén per assistència regular al centre, no efectuar absències continuades superiors a 30 dies naturals, sense justificació, i/o no efectuar absències superiors al 30% del trimestre, sense justificació. Quan una família decideixi donar de baixa el seu fill o filla de la llar d’infants, ho haurà de comunicar, a través d’una instància dirigida a la Regidoria d’Educació i entrada al Registre General de l’Ajuntament, sol·licitant la baixa. Art.10 Les llars d’infants Municipals oferiran el primer cicle d’Educació infantil, seguint el currículum vigent per a aquesta etapa educativa, que en data actual, es concreta en 3 àrees: Àrea 1, Descoberta d’un mateix - Àrea 2, Descoberta de l’entorn natural i social i Àrea 3, Intercomunicació i llenguatges. Art.11 Les llars d’infants Municipals es definiran, entre d’altres, com a centres educatius que proporcionaran una estimulació adequada a cada edat per tal d’afavorir el desenvolupament harmònic dels nens i nenes, en totes les seves capacitats i afavorint la igualtat d’oportunitats. Art.12 Les llars d’infants municipals contemplen la importància de la relació amb les famílies dels alumnes. En aquest sentit s’estableixen dues línies de comunicació: Una regulada a través del Consell de Participació escolar i de l’AMPA: i una altra de caràcter informal i que contempla la comunicació del dia a dia entre l’equip educatiu i els pares i/o mares de l’alumnat, per tal de poder establir una profunda relació de col·laboració. L’entrada de l’infant a l’escola li suposa un canvi de ritme de vida, per la qual cosa en aquest període de temps, s’establirà un període d’adaptació; el passar de la situació coneguda (pares, avis, cangurs...) a la situació desconeguda (llar infants). Dintre d’aquest període d’adaptació, s’hauran de seguir les indicacions donades pels educadors del centre i dependran del procés individual de cada infant. L’escola facilitarà aquest contacte diari entre educadors i pares (a través d’una llibreta – agenda o altre sistema). D’aquesta manera, s’explicarà diàriament el que fa l’infant i també els pares comunicaran a l’escola qualsevol notícia relacionada amb l’infant. Totes les famílies que es matriculin a la llar, es convocaran a una primera reunió en la qual s’explicarà el funcionament intern, els principis pedagògics i la metodologia. En aquesta reunió s’aclariran tots els dubtes que les famílies manifestin. A principi de curs es farà una reunió de pares de cada nivell amb els seus educadors, en la qual es presentarà el Pla Anual de Centre i es parlarà de la programació del curs i de les peculiaritats de cada grup. Durant tot el curs s’aniran programant reunions individuals amb les famílies de cada infant. Art. 13 Calendari escolar: El centre funcionarà durant els 11 mesos de l’any, però el calendari de festes del centre el fixarà anualment l’Ajuntament de Ripollet, tenint en compte el calendari del Departament de Treball. Art. 14 Horaris · Horari lectiu: de 9h a 12h. i de 15h a 17h, de dilluns a divendres. · Horari de menjador: de 12h a 15h. · Horaris de Serveis d’atenció matinal (SAM) i de tarda (SAT): o SAM: de 8h a 9h. o SAT: de 17h a 18h. A les llars d’infants s’estableixen uns horaris anomenats "de portes obertes" durant els quals, les famílies entren als centres a acompanyar els seus fills, i s’hi poden quedar una estoneta per intercanviar informació amb les tutores i/o acomiadar-se dels seus fills o filles. Aquests horaris "de portes obertes" són: · de 9:00 a 9:30h. · de 11:45 a 12:00h. · de 15:00 a 15:30h. · de 16:45 a 17:00h. Durant aquestes estones de portes obertes, sempre hi ha alguna persona de l’equip educatiu que vigila la porta per tal de que no entri cap persona desconeguda i/o que no marxi cap infant sol. Durant la resta de la jornada, les famílies hauran de trucar al timbre per accedir al centre. En qualsevol cas, se’ls permetrà l’entrada fins l’espai del grup del seu fill o filla. Art.15 Distribució dels alumnes. La distribució dels alumnes, per grups d’edats, es farà seguint els criteris que marca la Generalitat, segons la normativa vigent: · 8 nens/es de 4 a 12 mesos · 13 nens/es d’1 a 2 anys · 20 nens/es de 2 a 3 anys En cap cas el nombre d’alumnes per aula superarà allò establert per la normativa vigent. Art.16 Adjudicatari. L’adjudicatari presentarà a l’Ajuntament el projecte del curs el mes de juny i l’avaluació al mes de juliol. El projecte del curs contindrà les esmenes i variacions produïdes respecte del projecte inicial o el curs anterior. Sobre aquest suport documental es mantindrà una reunió de coordinació/supervisió entre l’adjudicatari i el tècnic de l’Ajuntament responsable del projecte. Aquesta reunió tindrà periodicitat anyal. Així mateix, per al bon funcionament del centre, el tècnic responsable del projecte, establirà reunions periòdiques amb els tècnics de l’empresa adjudicatària, per tal de fer un seguiment del curs i marcar noves directius. L’Ajuntament es reserva el dret de convocar altres espais de supervisió quan així ho consideri. Art. 17 Potestats de l’Ajuntament. • Ordenar discrecionalment les modificacions que l’interès públic exigeixi. • Fiscalitzar la gestió del concessionari. A aquests efectes l’ajuntament pot inspeccionar en tot moment el servei i la documentació relacionada amb l’objecte de la concessió, dictant ordres per mantenir o establir la prestació. • Imposar a l’adjudicatari les sancions pertinents per raó de les infraccions que cometi. • Suprimir el servei. • Rescatar el servei. Art.18 Drets del concessionari • Rebre la retribució econòmica que correspongui per la prestació del servei. • Utilitzar els béns de domini públic necessaris per al servei. Art.19 Deures de l’Ajuntament Atorgar al concessionari la protecció adequada per tal que pugui prestar el servei degudament. A aquest efecte, ha de compensar econòmicament el concessionari, per raó de les modificacions que li ordeni introduir el servei que incrementi les despeses o disminueixin la retribució, i ha de revisar les tarifes i subvencions quan, encara que ho hi hagi modificacions del servei, circumstàncies anormals i imprevisibles sobrevingudes determinin, en qualsevol sentit, la ruptura de l’equilibri econòmic. Art.20 Deures del Concessionari • El concessionari està obligat a complir les obligacions que legalment i reglamentàriament es prevegin, i organitzar i prestar el servei de la llar d’infants amb la continuïtat convinguda i garantir als particulars el dret d’utilitzar-lo en les condicions convingudes. • Fer-se càrrec de les despeses que origini la contractació del personal encarregat dels serveis educatius del centre, i de qualsevol altre que s’especifiqui al plec de clàusules administratives. Art.21 L’ús de la instal·lació pública per l’adjudicatari Al moment de signar el corresponent contracte administratiu, es formularà inventari dels bens propietat de l’Ajuntament de Ripollet, adscrits al servei de llar d’infants i serà signat per l’Adjudicatari i adjuntat com a document annex a l’esmentat contracte. Art.22 Regim d’utilització del servei Els responsables del menor hauran de satisfer la quota del servei, mensualment, mentre estigui inscrit al centre. El pagament de les quotes es farà mitjançant domiciliació bancària. Quan una família decideixi donar de baixa el seu fill o filla de la llar d’infants, estarà compromesa a abonar el total de la mensualitat corresponent, al mes de la baixa. Si la baixa es produeix a partir del mes d’abril, s’haurà d’abonar la part proporcional corresponent a la mensualitat del mes de juliol. Aquesta part proporcional es calcularà en funció dels mesos d’assistència al centre, durant el curs. Disposició final. En tot allò no previst en aquest Reglament, ni en la memòria ni en el projecte d’establiment, s’aplicarà supletòriament la normativa vigent aplicable. Diligència per a fer constar que el present reglament regulador del servei públic de Llar d’Infants, fou aprovat inicialment per acord plenari de 24 d’abril de 2008, i exposat al públic durant un termini de trenta dies mitjançant anunci publicat al tauler d’edictes de l’Ajuntament i al BOPB i DOGC de 14 de maig de 2008; finalment ha estat definitivament aprovat per acord plenari de la corporació de data 24 de juliol de 2008. El text definitiu ha estat publicat al BOPB núm. 187, de data 5 d’agost 2008. Dono fe. Ripollet, 29 d’agost de 2008 El Vicesecretari Víctor Siles i Marc